گزارش صعود:

یال کبود در استان لرستان و در رشته کوه گرین واقع شده است و برای صعود از شهرهای نهاوند؛ بروجرد و نورآباد مسیر دارد. از  نورآباد پنج روستا در مسیر وجود دارد؛ افراد این منطقه لک زبان هستند و بسیار خونگرم می باشند. برای صعود از نورآباد باید از آن به سمت بروجرد حرکت کرد و به سراب گاماسیاب رفت که تمام مسیر آسفالت است و خود این سراب مکان گردشگری زیباییست.

پوشش گیاهی این منطقه شامل انجیر وحشی، گون، آویشن وداروهای گیاهی زیادی است، بسیار سرسبز و زیباست برای همین این رشته کوه را گرین به معنی سبز و یا به فارسی باستان سبز بلند می نامند.

تیم ۴ نفره ما عصر ساعت ۶ از اندیمشک حرکت کرد و ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه وارد شهر نورآباد شدیم و بعد از صرف شام وهماهنگی با راهنمای محلی ساعت ۱۲ شب به سمت سراب رفتیم و ساعت ۱ شب رسیدیم و چادر زده و شب مانی کردیم. صبح ساعت ۵:۳۰ بیدار و۶:۳۰ حرکت کردیم، چون این منطقه زمستان برفگیر و بهمن خیز دارد تمام مسیر علامتگذاری شده است؛ بعداز گذشتن از چند شیب تند و ریزشی ساعت ۸:۱۵ به چشمه که نزدیک پناهگاه است رسیدیم که در مسیر تنها آب قابل آشامیدن می باشد.

بعداز صرف صبحانه ساعت ۹ حرکت کردیم مسیر سنگین و طولانی است این کوه شیب تندی دارد در مسیر جویبارهایی از برفاب وجود دارد ولی قابل شرب نیست. با گذشتن از وسط گونها و آویشنها ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه به جانپناه رسیدیم بعد از صرف مقداری تنقلات و استراحت ساعت ۱۲:۱۵ حرکت کردیم و حدودا ۱:۱۰ دقیقه به قله رسیدیم.

قله بسیار زیبا بود ولی متاسفانه وزش باد بهمراه خاک با سرعت بالا  مانع دیدن قله الوند گشته بود، بگفته راهنما زمانیکه هوا صاف باشد الوند همدان از روی قله یال کبود دیده می شود. بعداز ثبت تصاویر ساعت 13:45  برگشتیم وساعت 18 به سراب رسیدیم بعداز استراحت به سمت نورآباد حرکت کردیم، راهنمای محترم مسیر صعود ما را بسیار غافلگیر نمود و به عصرانه دعوت کرد.

بعداز آن به طرف اندیمشک حرکت کردیم.
مسیر حرکت از سراب تا قله 6 ساعت است که بستگی به پای حرکت افراد دارد.

با آرزوی موفقیت برای همه همنوردان عزیز

صعود کننده یوتابی و نویسنده گزارش: سرکار خانم سمیرا چاش

درباره ی یال کبود:

رشته کوه گرین با طول بیش از 180 کیلومتر یکی از رشته کوه های مهم غرب می باشد که بیشترین مساحت ان در شمال استان لرستان و بخشی در استان همدان وکرمانشاه قرار دارد.
قله های بلند آن شامل یال کبود با ارتفاع تقریبی(3850m) در جنوب نهاوند و هیجده یال در بروجرد و ولاش با ارتفاع(3623m) در شمال الشتر می باشد. دیگر قله های ان شامل بازگیر و چهل تن می باشد. مبدا صعود قله یال کبود ، سراب گاماسیاب در 25 کیلومتری جنوب غربی نهاوند ودر محور نهاوند- نوراباد قرار دارد.