شرح گزارش برنامه مشترک   گروه کوهنوردی یوتاب دزفول وهمنوردان بوشهروگروه طوفان برازجان به میزبانی یوتاب به ارتفاعات آبشارشوی

در تاریخ 6 اسفند سال 94 ساعت 6.30با تعداد دو مینی بوس  که ترکیبی از همنوردان دزفولی و بوشهری که از شب قبل به دزفول رسیده بودند و در دفتر انجمن کوهنوردی به استراحت پرداخته بودند گردهم آمدیم تا  از یکی از بزرگترین و زیباترین آبشارهای ایران و جهان بازدید کنیم. با اعلام قبلی گروه در ساعت 6 به سرپرستی خانم براتی حرکت خود را به سمت آبشار آغاز، و پس از گذشتن از مناظر دیدنی و بکر مناطق  کوهستانی شهیون دزفول و گذشتن از روستای نورآباد که در آنجا توقف کوتاهی برای صرف صبحانه داشتیم، به سمت راست که دارای جاده خاکی میباشد مسیر خود را تغییر دادیم. ساعت حدود 11 بود که به روستای سرتنگ رسیدیم که پس از اسکان و هماهنگی با اهالی خونگرم و دوست داشتنی آنجا وسایل خود را در پناهگاهی که جهت استراحت کوهنوردان تدارک دیده شده بود قرار دادیم. ساعت 12 با خط شدن گروه به سمت آبشار حرکت کردیم و پس از طی کردن مسیر فرح بخش و گذشتن از آبشارهای بین راه ساعت 2 به آبشار شوی رسیدیم. دیدن آبشار زیبا و پرآب تمام خستگی راه را ازتن بیرون کرد. .پس ازیک ساعت و نیم  توقف و صرف نهاروگرفتن عکس به قصد بازگشت به محل قبلی راهی شدیم .بعد از رسیدن به روستا کم کم مهیای ضیافت شام که بخاطر حضور مهمانان خونگرم بوشهری تدارک دیده شده بود شدیم و ساعت 9 شب به صرف شام در یک سفره مشترک  ودورهمی پرداختیم. بعداز جمع کردن سفره و روشن کردن آتش و خوردن چای در فضای دوستانه وشاد  ترانه های بومی و محلی توسط اعضا خوانده شد .همچنین بازی های محلی که شور وشوق خاصی را ایجاد کرد ، خاطرات بسیار شیرینی از این برنامه را که تا پاسی از شب ادامه داشت به یادگار گذاشت.صبح روز جمعه 7 اسفند پس از خوردن صبحانه و جمع کردن وسایل  همچنین خداحافظی از اهالی محترم روستا ،حوالی ساعت 9.30 آماده حرکت به سمت دزفول شدیم وساعت 13:30به شهررسیدیم. باهمنوردان بوشهری وداع کرده وآنهارا تاخروجی شهرهمراهی کردیم  وهمه صحیح وسالم وخوشحال به خانه های خودبازگشتیم.

بشار شوی و موقعیت جغرافیایی :

استان خوزستان، شهرستان دزفول. " 45  47  ْ32  شمالی و "50 49   ْ48  شرقی. ارتفاع از سطح دریا 889  متر.

آبشار شوی (Shevi Waterfall) جز آثار ثبت شده طبیعی ملی ایران و یکی از بلندترین آبشارهای ایران و خاورمیانه است که گاهی از آن با عناوینی همچون «بهشت پنهان ایران» یا «نیاگارای ایران» یاد می‌شود. این آبشار در نزدیکی روستای شوی از توابع شهر سردشت شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان و در حدّفاصل دو استان خوزستان و لرستان واقع شده در حالی که به استناد نقشه‌های موجود در کتاب‌های گیتاشناسی و نقشه‌های تقسیمات کشوری و مختصات جغرافیایی، قرارگیری آبشار شوی در استان خوزستان و شهرستان دزفول محرز می‌باشد.

راه دسترسی به آبشار یک جاده مالرو می‌باشد. چند سال اخیر از سمت شهرستان دزفول و در ادامه جاده خاکی روستای احمد فداله، جاده‌ای خاکی تا 1000 متری آبشار کشیده شده که مناسب عبور مینی‌بوس و نیسان می‌باشد. آبشار شوی، پس از بیرون آمدن غار، از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود. ارتفاع آبشارحدود ۱۰۰ متر و عرض آن ۴۰ متر است. آب آن پس ازعبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز به شهر زیبای دزفول در استان خوزستان می‌ریزد.پوشش گیاهی اطراف این آبشار، تشکیل شده از درختانی مانند بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم و بلوط است. در زیر آبشار و بر روی دیواره‌های آن گیاه سیاه وشان و سایر گیاهان آب دوست روییده‌است. در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می‌شود. این منطقه زیستگاه غنی از جمله حیات وحش چون کل بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی است و پوشیده از درختان زاگرس از جمله بلوط است. برای رسیدن به آبشار شوی دو مسیر وجود دارد : مسیر اول از سمت منطقه شهیون دزفول و بعد از گذر از روستای صالح آباد و پیر چل می باشد.  در مسیر پیاده روی رسیدن به آبشار شوی، بعد از عبور از دره سرتنگ دزفول ، سه آبشار کوچکتر با ارتفاع هایی بین ۵ تا ۲۰ متر ، قبل از رسیدن به آن قرار دارند که این مسیر را برای عابران بسیار فرحبخش می نماید. 

فصل پاییز و اوایل بهار بهترین زمان برای بازدید از این آبشار پرشکوه است. در اواخر بهار و فصل تابستان، این منطقه هوای گرمی دارد که برای انجام فعالیت کوهپیمایی مناسب نیست ولی در ارتفاعات و در پایین آبشار هوا خنک و سرد است. 

یکی از خصوصیات آبشار شوی این است که تا چند صد متری آبشار هیچ نشان و خبری از آبشار نیست وبعد از عبور از یک پیچ در منطقه ای کوهستانی با شیبهای تند به یکباره از پیچی عبور می کنید و آبشاری فوق العاده زیبا و با شکوه را در برابر خود می بینید و این هم شاید یکی دیگر از چشم بندی های طبیعت است که شکوه خود را به یکباره به نمایش می گذارد . نسیم خنکی که از سمت آبشار می وزد و اولین عکس هایی که به یادگار از این آبشار می گیرید تمامی خستگی راه را از تن شما می گیرد.



از  آقای   محمدپوررییس انجمن کوهنوردان دزفول به خاطردراختیارگذاشتن دفترانجمن برای استراحت مهمانان وآقایو محمدرضامحمدپور به خاطرمعرفی گروه به آقای عبدالرضا؛ بزرگ روستای سرتنگ برای شب مانی گروه درآنجا.و آقای آذربادرییس هییت کوهنوردی وهمراهی جناب آقای موذن عزیزوآقا قاسم  همنورد گرامی مان به خاطرزحمات فراوانی درجهت پذیرایی ازمهمانان بوشهری تشکروقدردانی مینماییم