برنامه ی دو روزه ی کوکلا و آبشار گریت لرستان در تاریخ  24 و 25 اردیبهشت 1394 توسط گروه یوتاب به سرپرستی سرکار خانم فرخنده پرتو برگزار شد

کوکلا

گزارش:

پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 ساعت 15 ظهر از درب بیمارستان افشار دزفول با دو دستگاه مینی باس (تعداد کلی: سی و چهار نفر) به سمت خرم آباد (از آزادراه اندیمشک) راه افتادیم. 17:30 عصر از جاده کمربندی خرم آباد پیش رفتیم و راهنمای برنامه، آقای مصطفی نوری (عضو گروه یافته خرم آباد) را از پلیس راه کمال وند سوار کردیم و 18:15 در جاده سپیددشت بودیم. پس از 20 کیلومتر، از سمت راست جاده، وارد روستای «ازناممیل» یا ایمان آباد گشتیم و پس از قبرستان روستا به سمت راست (جاده خاکی و کوهستانی) وارد شدیم. از این نقطه، تپه ها و زمین اطراف سبز و طلایی از گندمزارها و درختان بلوط، هوا سرد (حدود 14 درجه، رطوبت نسبی بالا) و ابری بود.

پس از طی حدود 10 کیلومتر به یک سیاه چادر (مال) رسیدیم، ساعت 20 بود و با اجازه ی عشایر عزیز منطقه قرار بر این شد که شب را همان جا اتراق کنیم. منطقه ی «ترس» و ضلع شمالی کوه «کوکِلا» دارای زمین های حاصلخیز، چشمه های سرد و زلال، و طبیعتی بکر و سرسبز که عشایر منطقه حامی آن هستند، می باشد. چادر ها را برپا کردیم و تعدادی از همنوردان به جمع آوری هیزم های خشک پرداختند، چندی بعد باران دلنشین بهاری گاهی نم نم و گاهی تند می بارید، باد تندتر و هوا سردتر شد. آتش روشن کردیم و همه از گرمای آتش در آن شب سرد لذت بردیم. شام صرف شد و سپس خوابیدیم.

شش و نیم صبح همه بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه آماده ی صعود شدیم، اما به دلیل وضعیت جوی منطقه (باد و باران) و لغزندگی مسیر صعود و جاده، تصمیم سرپرستان این بود که به اجبار بازگردیم و برنامه ی دوم را اجرا کنیم. ساعت 8 صبح از منطقه و روستای ایمان آباد خارج شدیم و در جاده ی سپیددشت به سمت روستای گریت حرکت کردیم، پس از نیم ساعت و گذر از روستای گِریت، به آبشار های زیبای «گریت» رسیدیم.

ساعت 10 صبح بود و دما رو به افزایش، باران بند آمده و گهگاهی نور خورشید از لابلای ابرها به زمین می رسید، گروه برای کوهپیمایی به صف شد، دو ساعت کوهپیمایی بر روی تپه ها و جنگل های بلوط منطقه، کوهنوردان را شاد و خوشنود نمود و پس از آن (تیم بازگشت) دیدار از آبشار زیبای «گریت» شادی را دوچندان نمود. ساعت 15 پس از صرف ناهار و استراحت، سوار ماشین ها شدیم و مسیر آمده را بازگشتیم