نام کوه: کینو    kino


ارتفاع از سطح دریا: 3701 متر

مختصات جغرافیایی: طول 49/26 عرض 32/38

موقعیت: دهستان میانکوه، شمال شرقی دزفول، غرب دریاچه تمی - بخشی از دامنه آن به کرانه دریاچه تمی منتهی می گردد. کوه دم کینو توام با کینو رشته کوه نسبتا طویلی که از شمال غربی به سوی جنوب شرقی کشیده شده به طول 35 کیلومتر تشکیل می دهد. دریاچه تمی در دامنه شمالی آن قرار دارد. ابعاد این دریاچه 2.4 * 2.1 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا 2200 متر می باشد که بقایای یخچال هاییست که در گذشته در این منطقه وجود داشته اند.

کوه های مجاور: از شمال غربی به کوه دم کینو و از جنوب شرقی به کوه منار، و از طرف غرب به کوه کینه زا و ملوک متصل است

جهت کوه: جنوب شرقی شمال غربی

فاصله از دزفول: 101 کیلومتر

منشاء رودخانه: سرچشمه آب مودو

پوشش گیاهی: بادام، بلوط، گون، کلخنگ، موسیر، بنه

پوشش جانوری: پلنگ، خرس، آهو، پازن، خرگوش، روباه، کبک و عقاب


کوه کِی‌نو با ارتفاع ۳٬۷۰۱ متر از سطح دریا از ارتفاعات زاگرس و در میانهٔ خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار دارد. دریاچهٔ تِمی نیز که از آب برف پر می‌شود در پای همین کوه قرار دارد. کینو محل ییلاق کلیهٔ عشایر دامدار استانهای همجوار خود است و در بیشتر اوقات سال، پوشیده از برف است. کوه کینو با توجه به موقعیت خاص خود، دوستی و رفاقت عشایر دامدار لُر زبان در بازفت از چهار محال و بختیاری، ازنا از استان لرستان و اندیکا و لالی از استان خوزستان را مستحکم می‌کند.

این کوه که در شمال غرب چهارمحال و شمال شرق دزفول می باشد دارای قلل متعددیست دره های زیبای آن برف چالهای زیبایی تشکیل داده اند. روی خط الراس طویل آن چاله های مملو از برف جلوه خاصی دارد بالاخص چال معروف «گرگ کش» دریاچه کوچک و زیبایی در خود جای دارد که چشم را خیره می کند.

این کوه از جنوب غربی به روستای معروف شیمبار یا شیرین بهار و از شمال شرقی به منطقه لبد بازفت منتهی می گردد. شیمبار و چلو محل عبور قشلاق کوچ عشایر هفت لنگ بختیاری از خوزستان است و منطقه لبد محل ییلاق ایل چهارلنگ از چهار محال می باشد.


نقشه هوایی منطقه

کینو


چال گرگ کش

گرگ کش





گردآورنده: آرش عبادی - روابط عمومی کوهنوردی خوزستان