کوهنوردی می‌تواند چیزهای بی شماری به ما بیاموزد، در واقع کوهنوردی نه تنها  صعود از کوهستان بلکه تکنیک هایی در مواجه با زندگی روزمره انسان را نیز بما آموزش می‌دهد.

1. هیچ چیز به راحتی به دست نمی‌آید.
مواجهه و در آغوش گرفتن سختی ها نخستین مرحله از رسیدن به هدف است. این درست نقطه‌ای است که شما پا به جاده سختی ها می‌گذارید و از محدوده امن خود خارج می‌شوید.

2. حرکت و اقدام
این که مسیر چه میزان دشوار است اهمیت ندارد، شما نمی‌توانید در طول مسیر از آن دست بکشید زیرا در نهایت خود شما از موفقیت محروم می‌شوید.

3. باید مراقب سلامت خود باشید.
هنگامی‌که به کوهنوردی می‌پردازید متوجه نفس نفس زدن و لرزش زانوهای خود می‌شوید که نشان دهنده این حقیقت است که بدن شما آمادگی مناسب برای فعالیت ندارد. این باعث می‌شود تا شما به سلامتی خود بیشتر اهمیت دهید و به تمرین های ورزشی بپردازید.

4. مواجه شدن با ترس های خود
مسیرهای باریک و ارتفاعات شما را از صعود می‌ترساند اما شما کماکان به صعود خود ادامه می‌دهید. به همین شکل شما باید در زندگی با ترس هایتان روبرو شوید.

5. صبر کلید موفقیت است.
اغلب هنگامی‌که سایر کوهنوردان از شما پیش هستند احساس خوبی ندارید، درست در این هنگام صبر به عنوان عامل حفظ انگیزه وارد عمل می‌شود. صبر و امید هر دو کلید رسیدن به مراحل بالاتر و سخت‌تر در زندگی هستند.

6. تسلط و تمرکز بر خود
برخی اوقات بر اثر خستگی بیش از حد کارهای را انجام می‌دهیم که بعدا پشیمان می‌شویم. شما باید در این اوقات بر خود تسلط داشته باشید، کوهنوردی این تسلط و تمرکز را تقویت می‌کند.

7. شما می‌خواهید پس برای آن می‌جنگید
برای دیدن مناظری که نفس ها را در سینه حبس می‌کند و در راه صعود شما باید با کوهستان بجنگید. هیچ چیز را در سینی طلا به شما هدیه نمی‌کنند، باید برای آن بجنگید.

8. شما اغلب خود را دست کم می‌گیرید، این چنین نباشید.
شما هموراه فکر می‌کنید که قادر به انجام کارهای بزرگ نیستید، در نهایت وقتی آنرا انجام دادید تعجب می‌کنید که چرا آن گونه فکر می‌کردید.

9. در نهایت، آهسته و پیوسته پیروز است.
مهم نیست که شما کند هستید، در نهایت صعود می‌کنید اما مهم آن است که به آرامی‌تلاش می‌کنید.